2015-04-06

Dag 88 - Utmanad

Jag åkte en dag för några veckor sedan med Monica som bor här i närheten av Courmayeur och hennes kompis Greg. Nu har Greg åkt hem till England, och Monica som tävlar i Freeride World Qualifier-tävlingar har lite ont om offpist-kompisar, så då får hon ta vad hon hittar. I det här fallet farbror Svante från Sverige som visserligen inte är lika bra åkare, men som säger "ja" oavsett föreslaget åk.

Så, idag stämde vi träff i Pila. Jag hade från början förklarat att Karin körde pist, men det visade sig fungera strålande. Offpisten i Pila är visserligen ganska omfattande, men den är till stor del belägen mellan pisterna och återkommer till liftarna utan några större omvägar. Det fungerade perfekt att åka upp tillsammans, åka olika vägar ned, och sammanstråla vid liften. Karin fick vänta någon eller några minuter, men inte mer.

Idag var kanske en av de mer utvecklande enskilda dagarna på hela säsongen för min del. Underlaget var minst sagt varierande, med lite slask, bärande skare med några cm snö på toppen, delvis bristande skare, lite kallsnö, stenhårt återfrusen uppkörd snö och lite puckel som grädde på moset. Sikten var perfekt, strålande sol och vindstilla. Farten var hög hela dagen, vi åkte från ca 9.30 till 16.30 med kanske 45 minuters paus för lunch helt utan andra pauser. Gled in direkt i liften efter varje åk, och sedan pang nedför så fort vi kom upp. Jag åkte nog fler höjdmeter idag än jag gjort den senaste veckan tror jag.

Det är enormt utvecklande att åka med en bättre åkare, som dessutom (oftast) bara åker lite snabbare och jag själv. Det märktes dock vid ett par tillfällen att Monica höll tillbaka för min skull, när hon drog på, f..n vad det gick undan! Mot slutet av dagen hade dock min fart höjts en del, tror jag lärde mig mer idag än de senaste veckorna.

Lyckades klämma in ett foto i Monicas hårda åkschema!
Det är helt enkelt fruktansvärt nyttigt att bli utmanad, och att bli knuffad framåt i utvecklingen av bättre åkare. Som tur är finns det väldigt många som är så mycket bättre åkare än vad jag är, det gäller bara att hitta dem som vill låta mig ta rygg som jag gjorde idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar