2015-04-16

Dag 98 - 50 grader

Det närmar sig slutet både på min säsong och skidsäsongen i allmänhet. Vädret har blivit lite sämre också, ingen strålande sol utan molntäcke och tendenser till flatljus istället.

Snön är ingen höjdare heller, särskilt som den inte blir så där fint vårsnöig när solen bara lyser med sin frånvaro. Jag passade på att orientera mig lite mer i La Thuile, och köra lite av de pistnära offpiståken som Monica visat, lite som en investering inför framtiden.

Jag körde en särskild repa ett antal gånger, en väldigt brant liten couloir med helt ok snö under omständigheterna. Jag gissade att den var minst 45 grader, men tog fram min inklinometer och mätte upp lite mer exakt att den faktiskt är 50 grader en ganska lång bit. Det är brant, tycker jag i alla fall. Nu vet jag att 50 grader är den lutning då det börjar bli en utmaning för mig att komma runt.

Couloiren är alltså bakom stenpartiet vid linjen.
Det är som alltid svårt att visa lutning på bild, men när man står där lutar det på rätt bra. Jag hade inte kunnat stanna och mäta om det varit isigt t.ex. Hur som helst bra träning på brantåkning, eftersom det bara är ett litet parti av åket som har sten nedanför i fallinjen, vilket gör det relativt säkert trots allt om man nu skulle ramla. Återkommer gärna nästa år när det ligger 20-30 cm kall nysnö istället!

Som alltid är det bra att utmana sig lite, och det är ändå lite pulsdrivande att stå alldeles ensam ovanför en ganska lång 50-gradig sluttning.

Dagen avslutades en liten aning tidigare än planerat beroende på en liten felkörning där jag inte hade något val annat än att åka hela vägen ned på en pist som förvånansvärt nog var öppen ned till La Thuile.

Hoppsan, mitt i pisten.
Det var riktigt dåligt med snö, bara en pistmaskinsbredd uppbaxad brun snö en stor del av sträckan, utom ett parti som var hyfsat ända tills jag nästan körde ned i ett djupt hål.

Undrar när hela pisten kollapsar här?
Ja, ja, det är bara tre dagar kvar nu sedan stänger även La Thuile, och jag åker hem på måndag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar