2015-04-18

Dag 100 - Så var sagan slut

Jag kan knappt tro det, men det blev 100 dagar snö. Olika kvalitet på snön olika dagar, men snö. Med skidor under fötterna. En enda dags uppehåll pga av sjukdom, därutöver har jag åkt skidor varenda dag. Men nu är jag trött på skidåkning!

Slutåkt för den här gången.
Haha, var det någon som trodde på det? Nä, jag är inte ett dugg trött på skidåkning, snarare tvärtom. Jag är mer sugen på att åka skidor än någonsin. Hur skall det här egenligen sluta? Det vet jag inte, men antagligen som för de flesta som gör säsong, man återgår till vardagen och det mesta blir som vanligt igen. Fast upplevelserna har jag med mig, och en mycket större trygghet och säkerhet på skidorna som gör att jag hoppas få ännu fler fantastiska upplevelser framöver. Kanada. Japan. Det finns många ställen att åka skidor på, där jag nu känner mig lite säkrare på att bara kunna njuta när tillfället ges istället för att behöva kämpa.

Sammanfattningsvis har det varit en fantastisk tid, med fantastisk skidåkning, fantastiska miljöer och fantastiska människor. Det har varit utvecklande och lärorikt att jobba i resebranschen och ta emot gäster, och nyttigt på andra vis. Jag har lärt mig lite om mig själv, och tänjt min personliga komfortzon både på berget och i andra situationer.

Det blev mjukt i snön så småningom även idag, så jag fick ett par riktigt härliga vårsnöåk som avslutning.

De sista spåren jag sätter i alperna på ett bra tag.
Mina skidor har stöttat mig i vått och torrt och sten och snö och slask, och tagit en hel del stryk. Kanske dags att byta till nästa säsong, men helt klart är att det blir dynafitbindningar även då. Kanske lite styvare och tyngre pjäxor trots allt, de jag har är ju utpräglade turpjäxor. Det är utvecklande att åka i ett par jympaskor, och väldigt bekvämt när jag går på tur, men det blir trots allt mestadels liftburet och då kanske det kan vara bra med lite mer stadga.

Tack för allt!
Nu sätter jag punkt för min första säsong, och firar att jag fick ihop 100 dagar trots allt.

Skål!

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.


2 kommentarer:

  1. Bra jobbat Svante! Jag har läst din blogg med intresse sedan hemkomsten från Courmayeur. Du har visat att det inte är för sent att drömma om en säsong på skidor - tack för det! Mvh Jonas, telemarksåkaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och tack för sällskapet och kanske säsongens bästa bild på undertecknad! Vi kanske ses igen någon gång, någonstans där det lutar och finns snö.

      Radera