2015-04-12

Dag 93 - Vårsnö

Det är verkligen varmt nu, och ingen svalka eller snö i sikte. I teorin kan det ju tokdumpa i April, men det här verkar inte vara året det händer. Vi får glädja oss åt sol i stället, det är inte så dumt det heller för oss nordbor.

Idag var egentligen första dagen som vi var helt för oss själva, Karin och jag, eftersom vi åkt med olika skidkompisar alla andra dagar och Karin dessutom varit hemma sjuk en dag. Det var väldigt som vanligt, kändes inte som om 3 månaders frånvaro förändrat oss.

Det blev ganska mycket offpist, men saken är ju den att offpisten i mångt och mycket är mer lättåkt än sorbeten i pisten. Fortfarande vackert och roligt.

Karin på väg ned från Youla.
Jag pratade med en local, eller nästan-local eftersom han bott här i 25 år, och han hade konstaterat som jag att det var väldigt mycket guidegrupper från Chamonix. Det jag inte visste var att det var exceptionellt. Skall inte vara så, utan det är meningen att offpisten skall lämnas i fred av fransmännen och bara åkas av italienarna, som inte åker offpist.

Sammanfattningen av säsongen från ett local-perspektiv är alltså något i still med "Sämsta på 25 år minst, saknas 2 meter snö och den lilla snö som kommit har grupperna från Chamonix kört upp på nolltid". Mitt perspektiv är "Så många bra dagar med fantastisk snö, inga köer och väldigt liten konkurrens utanför pisterna. Går ju att åka ospårat i flera dagar efter ett snöfall, har fått flera av mitt livs bästa åk här.".

Det får mig att undra hur bra en bra säsong är, när det är bra i Chamonix också så guidegrupperna håller sig hemma? Tror jag måste prova en gång till!

Visserligen spårat, men någon trängsel är det ju inte.
Det här är ju näst sista dagen på säsongen för Courmayeur, kommer det att hålla en dag till?

Ser ut ungefär som när jag kom i Januari.
På slutet är det ganska tunt. Eller kanske väldigt tunt?

Karin i lånad hjälm, eftersom den egna blev kvar hemma.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar