2015-01-25

Dag 18 - Flygplats, Pist och Kalla Fötter

Mycket bilåka på den här skidsäsongen. Idag Genève t.o.r. drygt 3 timmar. I morgon Gressoney t.o.r. dryga 3,5 timmar t.o.r.

Men vad gör man inte? Visserligen känner jag mig som en klimatbov, jag som verkligen vill ha snö där vi är vana att få snö! Tröstar mig med att kanske den vegetariska kosthållningen kompenserar.

Jag började alltså dagen med att lämna av min gäster i Genève för flyget hem till Sverige. Det kändes lite dystert faktiskt. Visserligen är jag tillbaka på snön medan de fortfarande är på planet, men det är något visst med sällskap, och något annat att vara själv.

Det var helt smärtfritt att ha gäster, allt bara skötte sig självt utan några problem. Enda sak jag kan komma på var att Mikaela tog det sista av kaffebönorna och glömde att säga till, så jag höll på att drabbas av kaffetorsk i morgon bitti. Som tur var kom jag på det, visserligen efter ordinarie matshopping så det blev en extratur men nu har jag kaffe.

På temat "Man vet att man är i Italien när..." kan jag tillägga "...det bara går att köpa kaffebönor i 1kg paket". I Sverige är det 500 gram som gäller, här är det tydligen ingen som är intresserad av så små mängder kaffe. Jag föll till föga för det dyraste kaffet med den snyggt designade förpackningen förstås.

Morgondagen räddad!
Det här med kyla är oberäkneligt. Det var inte egentligen så kallt men helt plötsligt efter 2 timmar så ville verkligen inte fötterna längre, trots intensivt tåvickande i liften. Kanske måste bli ett par värmesulor trots allt. Hela jag blev rejält nedkyld på knappa tre timmar piståkning, och det blev inte bättre av att mitt kreditkort strejkade när jag försökte tanka inför morgondagen. Tusan vad kall jag var i hela kroppen när jag äntligen kom hem efter kontant-tankning på fjärde macken och matshopping!

Men på pluskontot så börjar jag kanske nästan få lite koll på hur fan man åker på isig pist med feta fullrockerskidor och tech-bindingar (ingen höjd över skidan) och relativt sett mjuka randonnéepjäxor. Rejält utmanande att kanta, men det går nog med lite mer vilja, kraft och träning. Det kan nog t.o.m. bli roligt framöver! Huvudmålet idag var dock att detaljreka inför pistvisning för Active Ski-gästerna på torsdag. Jag hittar ju numera rätt bra, men ville gärna provåka en komplett rundtur. Det blir bra!

I morgon blir det att prya i Gressoney med Josef tillsammans med hans Active Ski-gäster, där jag har egna gäster nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar