2015-01-15

Dag 8 - Det tar sig

Åter till Courmayeur efter ett par dagar i La Thuile för att kolla snöläget efter gårdagens snöfall. En otrolig förbättring! Från katastrof till riktigt njutbart stundtals. Skogen ovanför Plan de la Gabba är riktigt fin, och det mesta var åkbart. Visserligen var det hårt och isigt under, men när man är först gick det bra. Eftersom det är ett stort område med få åkare kunde man vara först för det mesta. Förvånansvärt nog slog jag inte igenom mot sten eller trä på hela dagen.

Samma åkare. Två åk, egentligen tre men fick inte plats i bild. Ingen trängsel direkt.
Det som var riktigt trevligt var att det var så lite folk så jag kunde åka samma sluttning 3, 4 eller 5 gånger och bara välja en ny linje bredvid den förra eftersom ingen annan varit där.

Nu har de lovat snö både i morgon och på lördag, och sedan lite i början på veckan. Jag håller tummarna, särskilt som celebra gäster är i antågande! De vuxna barnen Daniel och Mikaela plus två kompisar kommer på söndag kväll, så nu måste jag ju fixa ett rejält dump åt dem.

Det här med att ha ett ensamhushåll, och dessutom den enda bra butiken är någon slags italiensk variant på ICA Maxi där nästan allt är storpack är en utmaning.

Sallad till 6 pers.
Jag hade tänkt äta ravioli till middag, men när jag gjort sallad på det som måste användas, insåg jag att det var en jätteskål som skulle räckt till 6 personer. Jag åt några ravioli för sakens skull och sparade resten för att sedan frossa i en jättesallad med italienska tomater, italiensk ruccula, italiensk romansallad, italiensk cikoria, italiensk rödlök, italiensk olivolja, italiensk rödvinsvinäger, italienskt salt och fransk(!) dijonsenap. Mums!

Ja just det, jag har ju hyrt en i sammanhanget billig lägenhet, och man får ju vad man betalar för. Lite infrastrukturella problem med vattenprylar. Kökskranen droppade och var helt slut, så den byttes blixtsnabbt ut. Då nämnde jag att även duschen hade den lilla egenheten att den bara hade en temperatur. Visserligen varm, men lite väl varm i längden. Problemet där var ju att blandaren visst var inbyggd i väggen.

Fuktspärr, någon?
Säga vad man vill, men de är hjäpsamma mäklaren jag hyrt av. För att riktigt testa dem efter detta, rapporterade jag sedan att tvättmaskinen var trasig också. De säger att de skall installera en ny.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar