2015-01-29

Dag 22 - Lost in Transit

Nu har säsongen börjat på riktigt i Courmayeur för Active Ski. De första gästerna anlände igår, glada och förväntansfulla.

Dessvärre anlände inte allt bagage. 3 gäster blev utan sitt bagage, vari skidkläderna fanns. Dessutom var det visst en kudde som hamnade i Frankfurt, till ägarens stora förtret. Kuddarna här nere är ju generellt sett för höga och hårda för svenska nackar.

Det akuta problemet var ju skidkläderna. Pjäxor, hjälmar och sånt går ju att hyra. Men kläder? Hur kul är det att komma fram till skidorten, har 3,5 dagar skidåkning framför sig, snön vräker ned och inte kunna åka för att kläderna är någon annanstans i Europa än här? Bara tanken på att förlora minst en skiddag av 3,5 kan ju få vem som helst att sova dåligt, med eller utan favvokudden hemifrån.

Lite flexibilitet och en otroligt bra service från den lokala skiduthyraren löste problemet. Jag lånade ut mitt privata skidställ. En av killarna i skidverkstan skickade bud med sin Pappa tror jag det var och efter 20 minuter kom det två till uppsättningar skidställ. Uthyrningen grävde fram några goggles, hyrde ut pjäxor och hjälmar och så var det klart. Jag agerade taxi och åkte och hämtade några gäster från Dolonne för att snabba upp det hela lite också.

Helt osannolikt nog stod vi alltså i tid på Plan Checroit kl. 9.30, jag och 13 gäster. Den fjortonde anslöt senare, eftersom han hade lite till att fixa med som en följd av det borttappade bagaget.

Detta visade sig dock vara dagen där plan B regerade. Jag hade ju en så fin plan för pistvisningen som skulle ta de bästa åken vid rätt tider, och samtidigt ge en bra bild av hela systemet. Det sprack redan vid första åket, då liften jag planerat åka med var stängd. Jahaja, då tar vi en annan väg. Men även här gick allt ganska bra, visserligen var sedan även Youla stängd som jag tänkt ta efter lunch, men så är det ju.

Men det har snöat hela dagen, och det fortsätter att snöa nu! Ingen kan ju vara ledsen på riktigt när man får åka runt i mjuk snö hela dagen.

I morgon skall det ha kommit mer snö, det blir en kanondag!

2 kommentarer:

  1. Alperna borde lära av Japan. Här är det vanligt att man hyr även kläder. Därmed ser man stora grupper japanska ungdomar i skidskolan som ser exakt likadana ut. Rätt rolig syn ; )

    SvaraRadera
  2. Ganska smart faktiskt! Även t.ex. Romme borde ju egentligen hyra ut kläder också. Fast jag vet inte om svenska tonåringar skulle gå med på att få uniformsställ. En kläduthyrning hade ju klart gjort livet lite lättare för gästerna i det här läget. Nästa gång jag flyger till snö blir det nog i skidstället!

    SvaraRadera