2015-01-05

En Väntad Resa

Även en lång resa börjar med ett litet steg

Jaha, så har det börjat. Den långt efterlängtade resan till Alperna, och förhoppningsvis 100 dagar med snö och skidåkning.

Dagen började med en frugal frukost, och sista koppen kaffe från min älskade espressomaskin på Dalgången. Vet inte riktigt varför det är så, men både Mikaela och jag är eniga om att den gör sjukt gott kaffe. Fast så illa är det ju inte, jag tar ju såklart med mig espressomaskinen - lite lyx måste man ju unna sig. Visserligen går ju inget upp mot en 1€ italiensk doppio i backen, men innan jag kommer dit, på morgonen kommer det sitta fint med en kopp på hemmaplan så att säga.

Efter frukost och packningen av de sista prylarna, så var det bara att rulla iväg 10 minuter före tidplan för att i lugnt temp köra till Göteborg och färjan till Kiel som går framåt kvällen. Resan dit gick hur bra som helst, och jag var där i god för incheckning och installation i min hytt "utan havsutsikt".

Dagen därpå började med liten sovmorgon, och därefter avfärd kl. 09.15 från färjeterminalen, Schwedenkai i Kiel. Inget tvivel om varifrån färjan kommer här inte.

Ställde in GPS:en på Lausanne eftersom planen var att övernatta någonstans däromkring, samt att ta en liten omväg runt Genèvesjön för att undvika två bergspass. GPS:en piper pliktskyldigt efter 2 timmar och säger "ta en paus", så så fick det bli. 12 timmar senare rullar jag in på ett flygplatshotell i Gèneve hur pigg och fräsch som helst, och utan några trötthetsperioder på vägen. Jag har dessutom lyssnat ut "Orange is the New Black" som ljudbok på vägen, himla bra sätt att hålla sig alert på långfärd! Märkligt nog funkar samma sak, dvs ljudbok, som godnattsaga på kvällen och då somnar jag omedelbart.

Min trotjänare Mégane rastar och blir matad någonstans i Tyskland.
Vegetarian som jag är har jag väl en del utmaningar att vänta de närmaste månaderna, så då var det en bra uppvärmning med middagen i Genève. Spaghetti med tomatsås och varm surkål. Tur jag gillar surkål. Men det var en Intressant kombination, även för mig som är van vid både det ena och det andra när jag komponerar vegetariska luncher och middagar på rester och annat som finns i kylskåpet hemma. Det är ju bara jag som håller mig till kaninmat i familjen, så det är inte alltid så lätt att få ihop en måltid på vad som finns.

Nu är det bara knappt två restimmar kvar i morgon till Courmayeur och mitt nya hem för de närmaste 4 månaderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar