2015-01-26

Dag 19 - Dude, You're Really Old

Premiären på nya jobbet är avklarat. I full Active Ski-mundering infann jag mig i Gressoney för sekondera Josef på pistvisning för 33 skidåkare som i olika konstellationer åkt på skidresa tillsammans sedan slutet av 70-talet.

Ålderspannet bland gästerna var varierande minst sagt, från 20+ till 80+. Flera var andragenerationsmedlemmar och åkte med sin pappa. För det är ju bara herrar, det är en herrklubb det här. Utom en enda tjej förstås, som nästlat sig in som en katt bland hermelinerna. Först genom att så att säga bara råka boka en resa till samma ort som brorsan, därefter avancerat till hang-around och är nu sedan länge en fullvärdig medlem. Respekt. Vill man åka skidor med kompisar får man inte låta en sådan liten detalj som att man inte är kille stoppa en.

Två gästerna var amerikaner som jag konverserade lite till frukost. De är ju underbara, raka men ändå trevliga. Efter att vi hälsat tittar den ena killen på mig och säger utan omsvep "Dude, you're really old." Vad skall man säga? Det blev typ "Thanks, man! I'm a late starter.". Det var inte illa menat utan bara just en observation att jag var markant äldre än den typiska reseledaren. Men inget tror jag som en svensk skulle säga så snabbt och så rakt på sak. Kul!

Fantastiskt roligt var det med pistvisning, och fungerade gjorde det också. Visst var det lite olika hastigheter, men samtliga åkte med full kontroll även på isiga svarta pister. Som tur var är de flesta pisterna ganska bra, men några var lite utmanande. Det blev aldrig någon egentlig väntan från första till sista man trots det stora antalet.

Restaurangen klarade utmaningen galant också. Säg den svenska restaurang som tar emot en förbokning på 30+ personer utan att kräva förbeställning av maten? Här gick det minsann bra att trolla fram pastor, soppor och köttbitar à la minute utan några dramatiska väntetider. Klart den kom in allteftersom den var klar, men det fungerade riktigt bra och det verkade som alla blev nöjda och glada. Min fettucine med porcini var riktig god dessutom, klart bättre än en typisk svensk lunchrestaurang.

Efter en heldag var de av gästerna som åkte med hela vägen nöjda med att avsluta med en liten öl innan de drog vidare till hotellet, och alla verkade mycket nöjda. Kollegan Josef som ledde övningen imponerade både på mig och gästerna med järnkoll på systemet, samt historiska, geografiska och lingvistiska fakta om området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar