2015-01-11

Dag 4 - Köldeffekt -100

Tvära kast i Italien i år. Bestämde mig för att chansa och åka till Cervinia idag, blev både rätt och fel. Det skulle komma lite snö, och blåsa måttligt. Här såg det nästan lika illa ut som igår.

Utetemperator i morse. Inte så uppmuntrande.
Verkligheten var lite annorlunda. Det snöade på rätt duktigt, och jag fick faktiskt känna lite snö forsa upp över pjäxskaften. Inte över knäna, och långt, långt från bottenlöst. Men jämförbart med tidigare dagar var det ju underbart!

Underbart är ju kort dock. Redan efter ett åk stänger i princip hela Cervinia pga av hård vind. Men ok, tänkte jag, lite längre ned i dalen kanske funkar så jag hoppade in i bilen och rullade ned till Valtournenche. Upp med världens typ längsta gondol, och väl upp ser det rätt lovande ut. Glider ned till nästa stollift och hoppar på.

Sedan börjar det. Halvvägs upp ökar vinden. Rejält. Massor. Vinden var väl trött på allt snack om Egon och bestämt sig för att visa var skåpet skall stå. Först försvinner näsan på typ tre sekunder, sedan tar vinden tag i skidorna så det börjar bli besvärligt.

Därefter tar vinden i på riktigt. Jag trycks sidledes in i sidan av liften och har klara problem att hålla skidorna under kontroll. Lite längre upp i liften rycker vinden av en 10-årings ena skida. Behöver jag säga att liften stannar?

Kallt blir det. Fruktansvärt kallt, och jag som redan har en känslig näsa efter en liten förfrysning förra vintern i Kittelfjäll på en skoter- och topptur. Börjar desperat försöka få in näsan under en buff inkilad under glasögonen, men nettoeffekten blir mest att fingrarna också dör. Näsan känns helt borta. Börjar bli lite jobbigt.

Till sist kryper liften igång och tar oss med lite stopp hela vägen upp där jag direkt skyndar mig in i restaurangen och attackerar en italiensk pistvakt och frågar "Bianco o Rosso"? Han förstår vad jag menar som tur är, istället för att peka på kyparen om det var vin jag ville beställa. Han tittar noga och skiner upp och säger "Red". Den känns helt ok också, det var nog ok hela tiden.

Därefter stänger de nästan hela Valtournenche också, men jag åker ett par åk med Gondolen och ned till dalen. Förvånansvärt bra, återigen jämförelsevis. Röd/Svart lutning och ok snö i början och sedan lite mer sorbet men ganska kul ändå med lite högar och nästan pucklar.

Nu vet jag var kylan är, men var fan är snön?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar