2015-01-10

Dag 3 - Värmebölja

Ok, nu börjar det bli lite larvigt.

När jag kliver ut ur lägenheten känns det knappt att jag går ut. Går tillbaka in och kollar termometern.

15 grader celsius. Men allvarligt talat, det är den 10 Januari ett stenkast från Mont Blanc i Aostadalen.

Åkningen idag var nog den sämsta jag varit med om. Hela berget var som en lutande iskana, ganska farligt t.o.m. Ett fall kan få rätt otäcka konsekvenser när det är röd eller kraftigare lutning. Det blev bara två åk, och ett fall.

Jag vill ju verkligen inte skylla på prylarna, men ett par fullrockerskidor med oslipade stålkanter, techbindningar och lätta randonnépjäxor gjorde ju inte jobbet lättare.

Inte är det mycket snö i sikte heller, även om det ser ut att bli lite bättre den kommande veckan. Det får bli lite alternativa planer. Den första är att åka till Cervinia i morgon, det verkar ju vara någorlunda ok där.

Annars blir det till att dra på hudarna och ägna sig åt att gå uppför och ta liften ned istället, det är ju i alla fall bra träning. Tur jag köpte skarjärn innan jag åkte ned, mina hudar lär inte få mycket fäste på isen som det var idag.

Det är alldeles för tidigt att misströsta, men den här säsongen blir kanske inte riktigt som jag tänkte mig. Det är lång tid kvar, och jag är hel och frisk vilket är det allra viktigaste!

Var fan är snön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar