2015-03-06

Dag 58 - Spring is Coming

Nu har jag varit ute i snölandskap med blandat väder, men en hel del sol, i 57 dagar. Idag var det riktigt vackert väder här i Courmayeur, och visst tusan blir jag lite solbränd. Våren är i antågande helt klart.

Börjar bli lite skrynklig och sprucken i ansiktet.
Det blev en rätt så meditativ dag, med två rätt stora åk helt ensam, och därimellan lite skog och puckel runt Plan de la Gabba. Jag pratade egentligen inte med någon på hela dagen, och det kändes faktiskt rätt skönt. Lite självtid i bergen med snö helt enkelt. Jag skulle nog kunna bli deltidseremit.

Så här ska en utsikt se ut.
Det blåste ju stundtals storm på hög höjd i går, och lite av det fanns kvar på förmiddagen. Jag var ju först, och ensam åkare, upp på Arp idag.

Vinddriven snö står som ett moln över kanten strax nedanför Colle di Youla.
Första åket var ned i Vesses Sinistra, dvs vänstra Vesses från Arp. Vackert, vackert även om snön var mestadels lite vindpackad men trots allt kall och ok.

Lite längre ned från Colle di Youla.
Nästa åk blev Canale di Dolonne från Youla. Inte mycket folk här heller, inte ens i pisten. 

Återblick från kanten efter traversen mot Canale di Dolonne.
Sedan var det bara att åka. Trots att jag var ganska sen hit, ca 13, var snön riktigt bra fortfarande. Den är inte så solutsatt i övre delen av åket faktist. Bådar gott för de sista veckorna som kommer nu.

Rackarns, tre åkare hann före mig. Typiskt.
Samma vy från andra hållet blev så här.

Nu är det 4 spår.
Nere i byn börjar våren göra sig mer och mer påmind. Uteserveringarna börjar vakna till liv.

Nu börjar man ana hur det blir med lite värme och sol i stan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar