2015-03-01

Dag 53 - Är det redan slut på snön?

Regn. Ihållande regn. Hällande regn. Ösregn. Det skulle ju vara snö!

Inte ok! Så här skall det inte se ut.
Solen värmer ju rätt bra redan nu när den tittar fram till fullo. Kan det här verkligen repa sig? Det behövs ganska mycket snö för att fixa det här. Vet inte exakt hur högt upp det regnar, men det verkar vara ganska högt. Under dagen idag regnade det upp till kanske 2 000 meter! Det ska ju bli kallare, så hoppet finns.

Dessutom har jag dragit på utflykt till Gressoney där det är ett stort sällskap på 64 personer som behöver fler guider. Idag var det middag med gästerna, lite stökigt med kött-, gluten- och laktosfria kostbehov här och där men det mesta fixade sig. Känns lite läskigt att lämna Courmayeur åt sitt öde även om det bara är ett par dagar. Hur skall det gå utan att jag är där och håller koll?

Det blev i alla fall en pistvisning i relativt högt tempo, även om det var lite regnigt och dålig sikt stundtals. Men vi kom i alla fall upp på Youla en vända. Jag är lite kluven när jag berättar om offpisten för gäster och andra. Å ena sidan vill jag ju verkligen dela med mig av det underbara med att åka utanför alla ramar, å andra sidan vill jag ju inte uppmuntra folk att göra saker som kan bli onödigt farliga.

Även om jag är långt, långt från att vara en erfaren alpinist eller lavinexpert så inser jag mer och mer att jag ändå kan lite mer än de allra flesta. Lavinkunskapskursen förra året gav en hel del, sedan har jag ju läst på lite mer sedan dess. Det gör inte att jag kan vara trygg heller, men det känns ändå som jag säger "ja" eller "nej" till åk på någon slags kunskapsbaserad grund. Det svåra och viktiga är ju att säga "nej", och det gör jag ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar