2015-03-11

Dag 63 - På Spaning i Verbier

Jag har inte tänkt så mycket på det, men jag tänkte mig väl lite att skalan Courmayeur - Cervinia - Champoluc - Gressoney skulle täcka in en stor del av spekrat från fashonabel skidort till håla med två liftar. Cervinia är lite mindre fashionabel men en riktig by och Champoluc är min idé av en typisk bummarby, ett par barer, ett hyfsat antal säsongare och inte så mycket mer.

Så kom jag till Verbier, och blir påmind om att det finns många flera varianter än så. Verbier liknar ju Courmayeur såtillvida att det är rätt snobbigt. Skall sanningen fram är nog Verbier lite det Courmayeur skulle vilja vara, eller kanske var för 20-30 år sedan.

En sak som slog mig idag när jag satt på Bar Mont Fort i eftermiddagssolen och tog en liten öl, är att det är väldigt många som röker här. Jag överdriver nog inte om jag säger att det var hälften av gästerna på terassen som rökte, och det var alla sorters människor. Unga, gamla, män, kvinnor, jetsettare, bummare. Jag har knappt sett en rökare på 2 månader, här kryllar de verkligen.

Det är också anmärkningsvärt många skadade som går runt här i Verbier, antagligen för att de säsongar och stannar kvar trots skadan. På baren idag var det 4 skadade ben och 2 axlar. I Courmayeur ser jag de sällan på stan, antagligen därför att de är där på semester och åker hem rätt snabbt. Däremot ser jag skadade oftast dagligen bli nedrullade med kabinen till Courmayeur, så visst skadar de sig där med.

Jag har så svårt att få ihop alla dessa väldigt unga människor och deras barvanor. Grupper av 20-25 åringar som tar in flaska efter flaska med mousserande, äter mat och dricker drinkar till priser som får mig att nästan må dåligt. Jag vet, det kanske är fördomar, men hur har de råd? Jag menar, de är för unga för att ha gått klart en högskola och skaffat sig ett vanligt högavlönat jobb, och alla kan väl inte vara 20-åriga bloggmiljonärer? Det känns lite som Stureplan ibland här, det är något med stilen, utseendet, frisyren, kläderna, hållningen, pratet, sättet. Fantastiskt vad lätt det är att sätta etiketter på folk utifrån utseende och sammanhang. Men en sak är objektiv i alla fall - livstilen jag ser kostar riktiga pengar och jag undrar så om dessa är intjänade av egen kraft, eller kommer från nära anhörig.

En sak är i alla fall säker, Verbier är inte för mig. Berget och snön, javisst. Det finns enorma mängder fantastiskt bra skidåkning här. Men det är många som slåss om den, och att gå ut och festa varje dag på fin-after-ski med musik och band är bara inte min grej. Inget ont om man gillar sånt, men det är inte för mig. Jag sitter hellre på en lugn bar där man faktiskt kan sitta ner, tar en öl eller en kaffe, och pratar om ditt och datt utan att behöva skrika sönder rösten.

Skidåkningen idag blev en liten rundtur nästan bort till Thyon. Skidsystemet och åkningen ändrar karaktär rätt dramatiskt när man kommer bort från själva Verbier. Lite lugnare, lite äldre. Många släpliftar, lite mindre högalpin terräng och kortare åk. Det intressanta är att det går inte att komma över till nästa dal om man inte endera åker kabinbana nedåt, eller åker en sådan här "ski touring"-led. Ski touring-lederna är markerade nedfarter, men som inte pistas eller patrulleras. I praktiken är de för tillfället puckelpister allihop, men återigen ser jag ju vilka fantastiska åk det här är när det kommit snö.

Lite skyltspaning har det blivt också. Lite roligt att studera hur de i den här skylten lyckats fånga både skidåkaren och framförallt brädåkaren med kläder och stil.

På förekommen anledning förmodar jag.
Den här skylten har de i gengäld inte lyckats något vidare med, även om ju budskapet är kristallklart. Varför har mannen shorts, och kvinnan kjol? Och varför bär han skidor, men hon bara stavar?

Men det är ju en bra idé att reservera en sådan plats.
Till sist en liten skylt från hotellrummet. Kan bara tänka mig hur en handduk ser ut om man inte följer uppmaningen.

Också på förekommen anledning får jag förmoda.

Fortfarande snuvig, hostig och täppt i hela skallen. Nu mer sömn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar