2015-02-12

Dag 36 - Dude, I'm Not Old!

För ett par veckor sedan vad det ju en amerikansk gäst som förvånat noterade att jag hade fyllt 20 med marginal och utbrast att jag var ju verkligen gammal.

Idag åkte jag sittliften Aretu, för en gångs skull med sällskap i stolen. Oftast är det ju ensam som gäller, det är inte överfullt här. Men bredvid mig satt en man som raskt började konversera mig på utmärkt engelska. Han såg väl lite äldre ut än jag, och även han tyckte tydligen att jag såg vuxen ut. Jag kanske har åldrats här nere? Han frågade mig hur gammal jag är, och när jag sanningsenligt svarade 53 började han skratta och sa att jag var ju bara barnet.

Det visar sig att snubben är 83 bast, har en lägenhet i Courmayeur men bor i Milano. När vädret och förhållandena är bra sätter han sig i bilen och kör upp till sin favoritort. Ibland Courmayeur, men även andra kringliggande stora och små system, t.o.m. på franska sidan blir det ibland.

Han berättade att det gällde ju att hålla sig rörlig och igång, och att det nuförtiden var ganska lätt att åka skidor med nypistade backar varje dag. Vi åkte över en bit opistad puckel med liften och han konstaterade lakoniskt att så där var pisterna när han var ung. När de var som bäst.

Sjukt imponerande. Jag vill också åka skidor när jag är 83!

Sedan klev vi av liften, och han ropade "Ha en bra dag!" och drog direkt iväg nedåt. Respekt.

Mina försök att få betala på Restaurang Christiania fortsätter att gå dåligt. Tröstar mig med att stället är ju bra för vad det är, och jag har bokat bord för hela Active Ski-gruppen jag skall köra pistvisning för på söndag.

Jag tog en fika där lite efter 11 idag, och då kommer det in en jättegrupp med engelska ungdomar, från det där reseföretaget som får fortsätta vara anonymnt. Visar sig att de har en specialdeal med vouchers som gäller före den vanliga lunchtiden. För en voucher kan man få mat som består av ett par pizzaslices, toast eller pommes frites. Det var ganska vanligt med pommes bland beställningarna. En lunch som alltså består av pommes. Ja, inte bara pommes förstås. Ketchup och majonäs tillkommer. Samt en Cola eller Fanta som måltidsdryck. Sorry, Jamie Oliver, ditt jobb är inte slutfört. Engelska ungdomar åker till Italien och äter pommes och Cola till lunch, seriously?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar