2015-02-23

Dag 47 - Bra karl reder sig själv

Idag systuga. Mina fina Norrönabyxor som jag räddade undan kirurgsaxdöden för 3 år sedan började gå upp i en söm för ett par veckor sedan vid ena fickan. Har sedan dess kört strutsmetoden, men nu började det bli ett problem. Vill ju inte att saker börjar ramla ur fickan.

Funderade en stund på silvertejp, men det är ett svårt läge. Sömmen är i ett dubbelveck, och sitter lite knepigt till. Tror inte tejp kommer att fungera.

Som tur är visade det sig att inneboende kompisen Per är välutrustad och har med sig nål och tråd, så det var bara att sätta igång och visa vad man lärde sig i syslöjden för 40 år sen. Skämt åsido, det är nog faktiskt så att syslöjden som man skrattat åt så många gånger ändå gör sånt här möjligt. Jag vet ju till och med hur man fäster, tror jag!

Se vad fint! Like a pro.
Samme kompis Per ville bjuda på tack-för-att-jag-fick-bo-i-din-källare-middag idag så vi bokade bord på den hajpade restaurangen La Terazza. Mysig, trevlig italienare. Fast inte rikigt så vegoanpassad som undertecknad skulle önska.

Inget fel på en kalasfin tallrik grillade grönsaker, eller en finfin osttallrik. Men tillsammans utgör de tyvärr inte en varmrätt.

Gott, men som tillbehör eller osttallrik. Inte som middag :-(.
Det var trevligt hur som helst, och är man bara normalätande så är det en utmärkt restaurang.

Jo, förresten, vi åkte lite skidor också idag jag och Per. Det blev egentligen bara två åk, men det var långa fina offpiståk. Det första ned i Val Veny, med lite uppkört överst och sedan fin skogs- och ravinåkning med knä- eller lårdjup kallsnö. Det andra var åt andra hållet, ned i Dolonne. Lite mer solpåverkat med en aning skare på sina håll, men bl.a. ned en ravin fick vi en riktigt bra linje!

Jag hade något av en mellandag till att börja med och kände mig lite som Bambi på is. Ibland blir det så när man som jag lärt sig det lilla man kan om skidåkning i vuxen ålder. Dessvärre hade jag också för första gången på hela säsongen riktiga problem med mitt före detta brutna vänsterben idag. Det gjorde ont. Aj. Svåråkt ett tag.

Men det tog sig, och jag inser att den dag jag idag tyckte "var ok", för ett år sedan hade varit en av mina bästa dagar på skidor någonsin.

Courmayeur är grymt. Så är det bara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar