2015-02-25

Dag 49 - En Plats i Solen

Idag var det Pers sista skiddag här i Courmayeur. Ursrungsplanen var Helbronner med min local-kompis Rocco, men Rocco fick förhinder och behövde jobba. Per hade lämnat in sina skidor på helrenovering igår, och tyckte inte det var värt det att köra över stock och sten som vi brukar med tanke på att det blir Trysil om 2 veckor för hans del, och då vill han ha lite stålkanter kvar.

Därför blev det nästan bara pist idag. Men det var fint! Sol, bra backar som höll, och inte särskilt mycket folk.

Jag stod på rätt bra faktiskt, och insåg efter några pass genom lite pistnära skog och brant puckel att det finns en poäng att köra pist ibland. Fartkänslan. Jag har kört så mycket svåråkt offpist den senaste tiden, att jag aldrig egentligen fått upp någon fart och kanske att det faktiskt gått lite långsammare allt eftersom till och med. Men efter bara några timmar i hög fart i pist gick det mycket lättare att hålla upp farten även utanför. Att jag körde utan rygga gjorde ju inte saken sämre.

Inte den bästa av bilder, men den enda på mig i pist!
Active Ski-gästerna uppskattade också vädret genom att sola sig i form nere i Zerotta.

Inactive Ski?
Näst sista åket enades Per och jag att med tanke på allt vi visste om väder, snö och förhållandena och så vidare så tummade vi på principerna och åkte upp och åkte ett semi-offpist-åk från Youla utan säkerhetsutrustning. Det kändes ganska safe. Det var ett perfekt avslutningsåk för Pers 12 dagar i Courmayeur, och jag har redan börjat peppa för Courma -16.

Så glad! Vi gör om det nästa år, Per!
Inte för att jag vill tjata, men notera att det fortfarande finns helt oåkta linjer kl 15.30 i extremt lättillgänglig offpist en solig dag mitt i högsäsong. Det är Courmayeur!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar