2015-02-22

Dag 45 - Resdag = Struldag

Vad är det med resor nu för tiden? Själv har jag rest rätt mycket genom åren, och det har fungerat på det hela taget väl.

Men sedan det blivit mitt jobb att ta emot och lämna av gäster som reser hit till Italien har det bara varit strul.

Idag var det dags för återfärd för veckans gäster, och nya som skulle anlända under eftermiddagen. Jag har planerat för att få ihop en bra logistik med avlämning och mottagning och information och middag och allt.

Inte blev det så. Förut har det varit problem med fastkörd buss, och en massa borttappat bagage. Idag höjde resegudarna insatsen, och stängde helt sonika Gèneves flygplats utav fortfarande ganska oklara skäl, så gästerna kom till Zürich istället. Ny cirkus med dussintals telefonsamtal och SMS för att synka allt och få ihop det hela, dessutom ville hotellet prompt stänga matsalsdörrarna 21.00.00. Det visade sig dock gå att få till lite flexibilitet kring detta när allt kom omkring, men det satt rätt långt inne. Alla gästerna fick dock sin middag till sist, fast de sista inte kom till matsalen förrän strax före 21.30.

Jag skulle varit klar vid 17-tiden, men kom hem strax före 24. Har just insett att inte nog med att det är den 45:e dagen på skidor idag, det är också den 45:e dagen i rad utan en enda sovmorgon! Hårt liv.

På pluskontot får jag väl säga att det var riktigt bra åkning idag med 20+ cm nysnö och dessutom känns det ju som jag gör lite nytta trots allt i min reseledarroll. Ytterligare plus är att jag har otroligt mycket nytta av mina gamla franskakunskaper, med bara engelska hade livet var betydligt besvärligare.

En helt annan grej är ju de här skidklubbarna och kidsen som tränar där. De är ju för coola, de har bagar typ lika stora som de själva, och åker till träningen själva.

Vem är störst? Bagen eller killen?
Ytterligare en observation, som på något sätt definierar Courmayeur, är att det är enda skidorten jag vet där folk i stan plockar fram paraplyet, folk i backen åker skidor i regncape och skidlärarna tar på sig långrock. När det snöar!

Samtidigt strosar det runt andra åkare både i stan och på berget i full offpistmundering med ABS-ryggor, hjälmar, teleskopstavar och skidor så feta att de inte går att skilja från en snowboard. Underbar mix!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar